2010. november 12., péntek

Jay Asher: Tizenhárom okom volt

Megláttam a borítót, és tudtam, el kell olvasnom! Van benne valami megkapó, valami szomorú, ahogyan a lány a kezét nyújtja az ellebbenő buborékok felé. Rögtön azon gondolkoztam, minek lehetnek a szimbólumai a buborékok. Álmok? Remények? A fülszöveg után biztos lehettem benne, hogy egy nem mindennapi történetet fogok olvasni. 
Hivatalos fülszöveg: 
"Clay Jensen semmit sem akart tudni Hannah Baker kazettáiról. Hannah meghalt - gondolta -, magával kellett volna vinnie a titkát. Aztán Hannah hangja közölte Clay-jel, hogy az ö neve is elhangzik a kazettákon és az is, hogy Clay valamilyen módon felelős a haláláért. Aztán Clay egész éjszaka a kazettákat hallgatta. Hannah szavai nyomán bejárta a városkájukat... és amire fényt derített, az örökre megváltoztatta az életét." 


Innentől Hannah azonos lett számomra a szép, szomorú lánnyal a borítóról. 
Nem egy hétköznapi történet, hiszen az egyik főszereplő az első oldaltól kezdve halott. Nem zombi, nem is szellem, egyszerűen már nem él. Mégis ott van minden sorban, róla szól az egész történet. Hannah Baker öngyilkos lett, de előtte választásának 13 indokát szalagra mondta. Minden indok egy-egy ember, egy-egy eseménnyel. A szabályok egyszerűek. Ha megkaptad a kazettákat, akkor te vagy az egyik ok. Akkor meg kell hallgatnod az egészet, és aztán tovább adnod, a következő személynek, aki utánad szerepel a listán. Ha nem teszed meg, mindenki meg fogja tudni a titkodat! 
Hangos búcsúlevél? Bosszú? Bűntudatkeltés?
Clay Jensen nem érti miért szerepel ő is Hannah 13 oka között. Miért pont Ő?  Hányadik a sorban, melyik az ő kazettája? Ő nem bántotta a lányt. Soha! Akkor mégis miért? 
Én nem árulom el, de Hannah igen, csak meg kell hallgatnod Clay-jel a lány kazettáit. 
Érezted már azt, hogy egy könyv annyira jó, hogy abba se akarod hagyni az olvasást, de minden fejezet végén letennéd egy kicsit, várnál, hogy minél tovább tartson, mert annyira tetszik, hogy nem akarsz a végre érni, közben pedig alig várod már, hogy tud, hogyan végződik? Igazi paradoxon. Azokkal a könyvekkel vagyok így, amik amellett hogy igazán jók, nem hétköznapiak, és valamivel megfognak. 
Jay Asher-nek sikerül ezt elérni nálam. Közben, és miután elolvastam, sokszor eszembe jutott én vajon mit csinálnék, hogy éreznék Clay helyében? Tudván, hogy számomra ismeretlen okból, egyike vagyok azoknak, akik miatt egy lány öngyilkos lett. Végig tudnám hallgatni a kazettákat? Ki tudnám várni a soromat? Vagy előretekerném az én történetemig? 
Ha még nem csigáztam fel az érdeklődésedet, és ezek után megkérdeznéd: Mégis miért olvassam el? Hanna szavaival válaszolnék: 
" Senki sem tudja teljesen biztosan, milyen hatással van mások életére. Sokszor fogalmunk sincs. Mégis ugyanúgy cselekszünk." 
Hannah szemén keresztül látva mindenki átváltozik, minden más jelentést kap. Valósabb, de egyben kegyetlenebb is. 
Ami nagyon tetszett:  A szerkesztés, a kettős narráció 


Kedvenc idézet(ek): "Ha a szívem tenger lenne,
                                 nem létezne szárazföld. 
                                 Ha a szívem sivatag lenne, 
                                 homok volna csak, semmi több.
                                 Ha a szívem csillag lenne, 
                                 sötét éjszakán fény gyúlna.
                                 Ha a szívem szárnyat növeszthetne, 
                                 fenn repülnék vitorlázva. "


Borító: Nagyon-nagyon tetszik! Puhatáblás, ragasztókötött, de van keménytáblás védőborítós változatban is.


Pontozás: 5
Kiadó: Könyvmolyképző 
260 oldal
Eredeti cím: Thirteen Reasons Why 
Fordította: Farkas Orsolya 


A könyvet köszönöm a Könyvmolyképző Kiadónak


Nálam a magyar borító a befutó! 


Az íróról:
1795-ben született Californiaban. 
13 díjat nyert könyvével, ez addig az egyetlen kiadott munkája. 
Saját blogja: http://jayasher.blogspot.com

5 megjegyzés:

  1. Nekem is nagyon tetszett, 1 nap alatt elolvastam. :o)

    VálaszTörlés
  2. Én nyújtottam az élvezetet, így 2 nap lett. Sajnálom, hogy egyenlőre nincs más könyv az írótól. Olvasnék még tőle

    VálaszTörlés
  3. Már én is nagyon várom, hogy végre a kezeim közé kerüljön ez a könyv.:) Imádom azokat, amelyekben egyszerre ketten narrálnak.

    VálaszTörlés
  4. Nekem nagyon bejött, hogy hallottam Hannah-t, és Clay "közbevágott" így rögtön 2 nézőpont, és plusz infokkal egészülnek ki a történetek

    VálaszTörlés
  5. Játékra hívlak :)
    http://sajtosrolo.blogspot.com/2010/11/ki-lennel-jatek.html

    VálaszTörlés